![](https://muzeumbratislava.sk/sites/default/files/udalostibannery/2402_15_vynikaju_ukryte_pod_satami_1-02.jpg)
![](https://muzeumbratislava.sk/sites/default/files/udalostibannery/2402_15_vynikaju_ukryte_pod_satami_1-03.jpg)
eva.takacsova@mmb.sk
1. 3. – 31. 5. 2024
Ukryté pod šatami
Od začiatku 50. rokov 20. storočia sa dámska spodná bielizeň postupne stávala samostatným módnym odevným prvkom. Došlo k radikálnej zmene materiálov a začali sa používať textílie pletené zo syntetických vlákien ako viskóza či polyamid. Okrem klasických kombiné a spodničiek sa začalo aj so sériovou výrobou nohavičiek.Pre spodnú bielizeň 60. rokov sú charakteristické pastelové odtiene rôznych farieb a výzdoba čipkami či vyšívanými volánikmi z nylonu. Záujem žien o modernú bielizeň v Československu sa svojou výrobou snažili pokrývať textilné podniky Tosta Aš, Jitex Písek a najmä Trikota Vrbové. Ich produkcia vychádzala z dobových módnych trendov.
Kurátorská koncepcia: Mgr. Marta Janovíčková
1. 10. – 31. 12. 2023
Porcelán zo zariadení spoločného stravovania
V období socializmu bolo preferované spoločné stravovanie na úkor stravovania doma. Slúžili na to podniky spoločného stravovania – školské a závodné jedálne, menzy v študentských domovoch, ale aj reštauračné zariadenia, lahôdky, bufety a mliečne bary vo verejnom priestore. Spotrebné družstvo Jednota a podniky Zdroj a RAJ (Reštaurácie a jedálne) sa podieľali na prevádzkovaní gastronomických zariadení od 60. rokov 20. storočia. Kultúru stravovania a stolovania zvýrazňovali aj používaním kvalitného porcelánu československej výroby a pre obdobie socializmu netradične aj s využitím firemnej značky (loga). Napriek tomu, že sa tento stolový riad vyrábal v obrovských sériách, išlo predsa len o úžitkový porcelán a jeho získanie do zbierok si vyžaduje mnoho úsilia – je to skôr výnimka ako pravidlo.
Kurátorská koncepcia: PhDr. Elena Kurincová
1. 7. – 30. 9. 2023
Richtárske kreslo
Prvým prezentovaným predmetom je barokové kreslo z prvej polovice 18. storočia, ktoré patrilo – podľa zatiaľ neoverenej informácie – prešporskému richtárovi. O tom, že vystavené kreslo bolo určené pre významnú osobnosť, svedčí nielen jeho podoba, ale aj skutočnosť, že ešte v období jeho vzniku kreslá neboli bežnou súčasťou ani meštianskych interiérov. Či kreslo naozaj slúžilo prešporskému richtárovi, sa už asi nedozvieme, ide však o výnimočnú ukážku luxusného barokového sedacieho nábytku.
Kurátorská koncecpia: Mgr. Marta Janovíčková