01.10.2024 - 31.12.2023
Apponyiho palác

eva.takacsova@mmb.sk

Projekt VyNIKAjú predstavuje intervenciu do vstupného priestoru Apponyiho paláca. Nika, teda výklenok v stene, bola už od starovekého Ríma určená na prezentáciu. V našej muzeálnej nike v pravidelnej periodicite predstavíme rôzne typy zbierkových predmetov, ktoré vybraným kurátorským prístupom (ne)reagujú na jej architektonický rámec alebo kontext samotného mestského paláca. To, či predmety naozaj vyNIKAjú, dávame priestor zhodnotiť samotnému*nej návštevníkovi*čke.

1. 10. – 31. 12. 2024

Fragmenty (z) Bratislavskej kalvárie

Nad Pražskou ulicou sa od roku 1694 nachádzalo významné dielo barokovej krajinnej architektúry – Bratislavská kalvária. Pri jej siedmom zastavení stála socha sv. Veroniky, držiacej v rukách šatku s obrazom tváre Krista. V 50. rokoch 20. storočia socha, spolu s celou kalváriou, podľahla cielenému ničeniu vandalov. V roku 1973 sa do zbierkového fondu MMB dostalo torzo tejto sochy. Svätici však chýbali všetky končatiny, hlava a celá spodná polovica tela, vrátane podstavca. Presne 50 rokov po prijatí do múzea sa v roku 2023 podarilo objaviť chýbajúcu spodnú časť sochy, ktorá stále ležala pri pôvodnom zastavení prekrytá vrstvou hliny. Vďaka spolupráci s architektmi manželmi Hantabalovcami sa podarilo počas reštaurovania obe časti sochy spojiť opäť do jedného celku. Chýbajúce časti, prepájajúce obe polovice sochy, boli vďaka historickým fotografiám opätovne domodelované. Múzeum v prípade tohto predmetu splnilo svoju úlohu pamäťovej inštitúcie: zachovalo torzo sochy a zabezpečilo jej reštaurovanie do jedného celku po náleze spodnej časti a to aj napriek veľkému časovému odstupu.

V roku 2023 boli odkryté pozostatky Božieho hrobu – kaplnky, ktorá sa nachádzala v najvyššej časti kalvárie priamo pod Golgotou. Fragmenty architektonických a umeleckých prvkov môžete vidieť vo výklenku oproti soche. Ide o nadpražie s reliéfom, hlavicu polstĺpa, fragment polstĺpa a roh hojnosti, ktorý bol súčasťou sochy putti (v podobe nahého dieťaťa). Úlomky sa dostali do MMB na základe dohody s Bratislavskou arcidiecézou o záchrane umelecky hodnotných predmetov z kalvárie. Zámerne ich prezentujeme v nálezovom stave, ktorý najlepšie dokumentuje osud, ktorý postihol kalváriu v 20. storočí.

Kurátorská koncepcia: Mgr. Michal Augustovič, M.A.

 

21. 8. – 30. 11. 2024

August '68 

Dejiny mesta netvoria len významné udalosti a pamiatky, ale najmä vy, jeho obyvatelia, obyvateľky, a vaše príbehy. Preto sme počas trvania výstavy BA 60 – 69. Šesťdesiate v Bratislave rozbehli výzvu zameranú na zbieranie predmetov a spomienok z tohto obdobia. Pre múzeum sa darované predmety stávajú vzácnym zdrojom poznania, vďaka čomu môžeme lepšie zmapovať túto významnú dekádu v dejinách Bratislavy. Do verejnej výzvy sa môžete stále zapojiť, doteraz tak urobilo už viacero darkýň a darcov, za čo sa im chceme v rámci Múzea mesta Bratislavy veľmi pekne poďakovať!

„Po lete roku 1968 sa na nástenných novinách objavil nadpis Dubčekova iskra a boli tu zverejnené zážitky pionierok a pionierov z prázdnin. Nepamätám si, dokedy bol na nástenke tento nadpis ani ako a kde skončili ďalšie ,vydania‘. V úložnom priestore starého gauča sa zachovali tieto dve.“ – darkyňa Daniela

Kurátorská koncepcia: Mgr. Vladimír Krajčovič

 

 

1. 3. – 31. 5. 2024

Ukryté pod šatami 

Od začiatku 50. rokov 20. storočia sa dámska spodná bielizeň postupne stávala samostatným módnym odevným prvkom. Došlo k radikálnej zmene materiálov a začali sa používať textílie pletené zo syntetických vlákien ako viskóza či polyamid. Okrem klasických kombiné a spodničiek sa začalo aj so sériovou výrobou nohavičiek.Pre spodnú bielizeň 60. rokov sú charakteristické pastelové odtiene rôznych farieb a výzdoba čipkami či vyšívanými volánikmi z nylonu. Záujem žien o modernú bielizeň v Československu sa svojou výrobou snažili pokrývať textilné podniky Tosta Aš, Jitex Písek a najmä Trikota Vrbové. Ich produkcia vychádzala z dobových módnych trendov.

Kurátorská koncepcia: Mgr. Marta Janovíčková

 

1. 10. – 31. 12. 2023

Porcelán zo zariadení spoločného stravovania 

V období socializmu bolo preferované spoločné stravovanie na úkor stravovania doma. Slúžili na to podniky spoločného stravovania – školské a závodné jedálne, menzy v študentských domovoch, ale aj reštauračné zariadenia, lahôdky, bufety a mliečne bary vo verejnom priestore. Spotrebné družstvo Jednota a podniky Zdroj a RAJ (Reštaurácie a jedálne) sa podieľali na prevádzkovaní gastronomických zariadení od 60. rokov 20. storočia. Kultúru stravovania a stolovania zvýrazňovali aj používaním kvalitného porcelánu československej výroby a pre obdobie socializmu netradične aj s využitím firemnej značky (loga). Napriek tomu, že sa tento stolový riad vyrábal v obrovských sériách, išlo predsa len o úžitkový porcelán a jeho získanie do zbierok si vyžaduje mnoho úsilia – je to skôr výnimka ako pravidlo. 

Kurátorská koncepcia: PhDr. Elena Kurincová

 

1. 7. – 30. 9. 2023

Richtárske kreslo

Prvým prezentovaným predmetom je barokové kreslo z prvej polovice 18. storočia, ktoré patrilo – podľa zatiaľ neoverenej informácie – prešporskému richtárovi. O tom, že vystavené kreslo bolo určené pre významnú osobnosť, svedčí nielen jeho podoba, ale aj skutočnosť, že ešte v období jeho vzniku kreslá neboli bežnou súčasťou ani meštianskych interiérov. Či kreslo naozaj slúžilo prešporskému richtárovi, sa už asi nedozvieme, ide však o výnimočnú ukážku luxusného barokového sedacieho nábytku.   

Kurátorská koncecpia: Mgr. Marta Janovíčková 

 

Pozrite si tiež

#MuzeumMestaBratislavy
Facebook Instagram Youtube