Turning Points

Museums for a Democratic Future 

Turning Points

Museums for a Democratic Future 
01.12.2025 - 01.07.2028
1. 12. 2025 - 1. 7. 2028
Múzeum mesta Bratislavy
Meštiansky dom na Beblavého 1

Kontakt: Nina de Gelder, projektová koordinátorka

 M:+421 904 951 523

nina.degelder@mmb.sk

Spoločnou ambíciou partnerov projektu je podpora a rozvoj demokracie prostredníctvom aktivít pamäťových a vzdelávacích inštitúcií. Hlavným cieľom oboch múzeí je posilňovať demokratické hodnoty, prispievať k rozvoju hodnôt občianskej spoločnosti a vytvárať kritické povedomie o nebezpečenstvách totalitných režimov.  

Názov projektu:

Turning Points: Museums for a Democratic Future

 

Partneri projektu:

Múzeum mesta Bratislavy Volkskundemuseum vo Viedni

Strategickí partneri:

Bratislava Tourist Board, Hlavné mesto SR BratislavaÖsterreichische Mediathek, Ústav pamäti národa  

 

Celkový rozpočet: 

Múzeum mesta Bratislavy:  2 109 637  

 

Celkové oprávnené výdavky projektu:

2 840 895,21 € 

Zdroje financovania:  

Európsky fond regionálneho rozvoja: 2 272 716,17 € 
Štátny rozpočet SR: 253 156,44 € 
Vlastné zdroje – Múzeum mesta Bratislavy: 168 770,96 € 
Vlastné zdroje –
Národopisné múzeum vo Viedni: 146 251,64 € 

Trvanie projektu od - do:

1. 12. 2025 - 1. 7. 2028 

 

Ciele projektu:

  1. dobudovanie infraštruktúry
  2. doplnenie zbierok
  3. spoločný výskum
  4. rozvoj spolupráce
  5. rozvoj vzdelávania o demokracii

✹ Spoločnou ambíciou partnerov projektu je podpora a rozvoj demokracie prostredníctvom aktivít pamäťových a vzdelávacích inštitúcií. Hlavným cieľom oboch múzeí je posilňovať demokratické hodnoty, prispievať k rozvoju hodnôt občianskej spoločnosti a vytvárať kritické povedomie o nebezpečenstvách totalitných režimov.  

✹ Príležitosť projektu spočíva v rozmanitosti rôznych perspektív a skúseností, ktoré možno identifikovať na rôznych zlomových bodoch. V rámci projektu sa budú analyzovať sociálne, regionálne, hospodárske a generačné perspektívy. Projekt sa zameriava najmä na obdobie od roku 1984 do súčasnosti. Tie prispievajú k diferencovanému chápaniu a poznaniu historických udalostí, štruktúr a systémov a ich vzťahu k demokratickým alebo antidemokratickým procesom. Počnúc historickou príslušnosťou v čase rakúsko-uhorskej monarchie, cez politické a sociálne rozdiely v čase železnej opony až po vnímanie príslušnosti k spoločnému priestoru EÚ od roku 2004. Ďalším aspektom je aj rozdielnosť pohľadov dvoch (hlavných) miest na vidiecke oblasti ležiace medzi nimi. 

 V rámci realizácie projektu prebehne aj rekonštrukcia a oživenie budovy Meštianskeho domu na Beblavého 1 v historickom jadre mesta, ktorá je v správe Múzea mesta Bratislavy a ktorá premení na nové multidisciplinárne centrum so zameraním na dejiny 20. a 21. storočia s výstavou Laboratórium režimov. Vo Viedni prebehne čiastočná renovácia bývalého bunkra v Schönbornparku.

✹ Ďalším kľúčovým prvkom je výmena poznatkov medzi múzeami a výskumnými inštitúciami. Projekt umožňuje úzku spoluprácu medzi Národopisným múzeom vo Viedni a Múzeom mesta Bratislavy, ktoré spájajú svoje odborné znalosti a spoločne vyvíjajú nové prístupy k múzejnej edukácii a výskumu súčasných dejín.

✹ Kľúčovou inováciou je digitalizácia kultúrneho dedičstva. Vytvorením digitálnej platformy sa digitálne sprístupňujú zbierky, predmety a historické dokumenty, a to vytvára nové možnosti pre vedecké a verejné využitie. Projekt využíva existujúce stratégie digitalizácie a technickú infraštruktúru na systematický prístup k historickým zbierkam a ich sprístupnenie verejnosti online. Najmä Volkskundemuseum vo Viedni prispeje svojimi skúsenosťami s digitálnymi platformami a metódami digitálnej archivácie, zatiaľ čo Múzeum mesta Bratislavy využije tieto poznatky v rámci nastavovania vlastných procesov. 

✹ Projekt nadväzuje na skúsenosti, metodiky a existujúce koncepty v oblasti vzdelávacej práce (na slovenskej strane napr. Ústav pamäti národa, ktorý má bohaté skúsenosti s metódami sprostredkovanie totalitných režimov mladým ľuďom, rodinám, školám a pod). Súčasné pedagogické prístupy k výučbe historických tém, najmä z oblasti výchovy k demokracii, sa prispôsobia a prenesú do nového kontextu. Inovatívny program vzdelávania pre školy  (PBL - problem-based learning) je založený na overených metodických princípoch, ale je špeciálne prispôsobený témam projektu a cezhraničnej spolupráci.

Verziu stránky v preklade do nemeckého jazyku nájdete na tomto odkaze. 

 

Pozrite si tiež

#MuzeumMestaBratislavy
Facebook Instagram Youtube